Tujuannya adalah.....

Aku bersetuju sangat dengan pendapat Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Mohamad Isa Abd Ralip berkaitan isu hukuman sebat kepada dikenakan kepada model yang meminum arak. Beliau menyebut;



” keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan itu mampu membuka mata banyak pihak bahawa Islam serius dalam kerja mencegah kemungkaran. Kalau dulu pesalah yang disabitkan kesalahan sekadar menerima hukuman ringan bagaikan melepaskan batok di tangga”


Dan beliau menambah,


“sebarang bentuk hukuman sama ada denda, sebatan atau penjara, semuanya hendaklah dalam bentuk untuk memberi pengajaran kepada pesalah, bukannya untuk mendera atau menyebabkan kecederaan kepada pesalah. Prinsip hukuman di dalam Islam adalah untuk memberi pengajaran kepada pesalah dan khalayak supaya menginsafi perbuatan itu.”


Kepada yang ada nama dan pangkat, tak perlulah pusing-pusing lagi untuk mengeluarkan kenyataan yang boleh memeningkan umat Islam. Kalau sayang akan umat, inilah cara yang terbaik.


“Tidak Kami utuskan engkau (wahai Muhammad) kecuali sebagai pembawa rahmat kepada sekalian alam”

Al-Hujurat; 107

Category: ,

1 comments:

Hijau Lestari said...

Salam....saje menjengah kat sini...alangkah baiknya juga jika hukum Allah secara totaly dilaksanakan di Malaysia.....rahmat Allah pasti melimpah di bumi tercinta ini.....sayangnya hukuman buatan manusia tidak sesempurna hukuman yang ditetapkan olah Allah.

Post a Comment